Valimiste turundus. Kuidas teha valimiskampaaniat kohalikel omavalimistel?
Valimiste turundus: kas sul on päriselt plaan või juhuslik kampaania?
september 22, 2025

Sa ei kujuta ette, kui sage on see stseen:
inimene helistab, kirjutab või tuleb konsultatsiooni, sest „vaja on turundust” – rohkem kliente, rohkem nähtavust, rohkem raha ja selgust.

Ja ma saan aru. Loomulikult tahab iga ettevõtja olla oma tegevusega nähtav ja edukas.
Aga just siis, kui hakkame koos päriselt vaatama ettevõtte sisse… selgub, et turundus ei ole probleem, vaid peegel.

Ja see peegel näitab vahel ebamugavaid asju.

Kuigi ma teen konsultatsioonis justkui brändi- ja turundusauditi koos tegevussoovitustega, on hoopis järgnevad teemad need, mida oleme ettevõtjatega kõige rohkem arutanud (ja ilmselt pole kõik isegi kirja saanud):

Ülekoormus ja vastutus

Vastutus on suur – kuidas hoida ettevõtet elus (maksta palgad, rendid jm) ning samal ajal teha tarku otsuseid, et tagada kvaliteetne teenus ning püsiv (soovitavalt kasvav) nõudlus ja klientuur.

Sul võib olla 200 muret ja tohutult kiire, aga su töötaja mured on alati olulisemad, sest kui nemad on rahul tööl, on ka su ettevõte edukam.

Üksinduse tunne

ÜKSI TUNNE (eranditult kõigil) – enda muresid ei saa, ei taha (ja kohati pole ka mõistlik) tiimiga jagada, sest see võib tekitada meeskonnas segadust ja hirmu.

Muidugi oleneb olukorrast ja murest. Aga pideva murede jagamise tulemusel ei tunne töötajad ennast turvaliselt ja kindlalt oma töökoha suhtes. Taaskord oleneb, millised inimesed on su meeskonnas ja millest mure tekib.

Konkurendid ja FOMO

Konkurendid ja sellest tulenev FOMO (fear of missing out). Pea igas konsultatsioonis läheb jutt konkurentidele ja nii tihti näen, kuidas ettevõtjad jäävad teiste tegevustesse kinni.

Tundub, nagu teistel tuleb kõik palju lihtsamalt – neil on paremad süsteemid, turundus jne.
Seetõttu on oht hakata jooksma vales suunas ja tegema valesid tegevusi, sest unustatakse ära, mis ettevõtet mina parasjagu teen ja mida mina tegelikult tahan saavutada.

Mis on minu erilisus?
Raske on hoida fookust endal, kui konkurendid on väga silmapaistvad.

Juhi rollid: suhtekorraldaja, mentor, psühholoog

Sa pead olema suhtekorraldaja, psühholoog, mentor (vajadusel ka koristaja), et su meeskond toimiks.

Sa teed palju, aga su töötajad arvavad alati, et sa ei tee midagi.

Pingeid täis meeskond

– Mõne töötaja ego on kasvanud liiga suureks.
– Teised ei saa aru, kes mille eest vastutab või mida üldse teeb.
– Kõik tunnevad, et just nende töö on kõige olulisem.
– Mõni inimene ei sobi meeskonda, aga juht ei taha tõele otsa vaadata.

Need pinged hakkavad mõjutama nii kvaliteeti, motivatsiooni kui mainet.

Kuidas leida tasakaal, et oleks ühtne meeskond ja igaüks tunneks ennast hästi?

Palk ja tulemus ei klapi

Töötajad tahavad saada paremat palka ja tingimusi, aga töö tulemus ei räägi sama keelt.

Ebapopulaarsed otsused

Ebapopulaarsete otsuste korral pead arvestama sellega, et „nõme” on juht/ettevõte, mitte ei vaadata otsa sellele, mis on sellise olukorra põhjustanud.

Juht ei näe enam selgelt — ta on liiga sees

Ei osata enam vaadata enda asja kõrvalt või veel enam – kliendi pilgu läbi.
Kunagi uuenduslikud tooted/teenused või ettevõte tervikuna on muutunud nii tavaliseks, et ei nähta enam erilisust.
Kunagi tugevad küljed tunduvad tühised.
Kogu visioon muutub häguseks. 

Seetõttu ei osata seda enda kasuks pöörata ja tihti tehakse lisainvesteeringuid seal, kus tegelikult pole vaja. Vaja on olemasolev tööle panna.

Ja just seal, segaduse keskel, tekib tunne, et äkki aitab turundus.
Aga ei aita – kui turundus tehakse selle kaose keskel. Aitab ainult selgus ja seejärel tuleb muu. 

Teenus pole selge

Tahetakse teha palju turundustegevusi, aga teenuse pakkumine (klienditeekond) pole tegelikult veel selge.

Kliendile antakse liiga palju erinevaid valikuid ja seetõttu ei saa klient aru:
– mida sa üldse pakud
– mis võimalused tal on
– kui palju see kõik maksma läheb

Iga asi on „personaalne lähenemine”, kuigi klient tahab kindlust ja selget arusaama. Klient ei osta segaduse seisundis. 

Vanad protsessid ei tööta enam

Teenuse osutamine on alati „mingil kindlal viisil” toimunud. Kui alguses oli see ellujäämiseks vajalik, siis ettevõtte arenedes peab arenema ka teenusepakkumine.

Väga tihti olen saanud justkui luua uusi teenuseid, mille eest on tegelikult mõistlik raha küsida, mitte tasuta kaasa anda.

Näiteks: minul kasvas sellisest olukorrast välja konsultatsioon.
Kodulehti tehes uurin alati, mis on muud tegevused ja kuidas koduleht neid toetab, kuni avastasin, et ma võin tunde tasuta turundusnõu anda ja tegin sellest eraldiseisva teenuse.

Juht vastutab alati

Alati lõpuks vastutab juhtkond.

Kui projekt ei saa valmis, teenust osutatakse kehvasti, töötaja lahkub poole projekti pealt, projekti eest tasu veel pole saadud, aga töötajatel on ette nähtud palgapäev, hooaeg lõppeb miinusega jne jne…
Siis vastutab alati juht.

Ja see võib vaimselt olla rohkem kui raske.

Juht ei saa alla anda

Pead alati leidma motivatsiooni ja entusiasmi igas olukorras, et jätkata.

Kui on juba meeskond, investeeringud, kohustused, siis taganeda enam pole lihtne.
Sa ei saa „töölt ära minna” või päevapealt uksi kinni panna.
Või no saad, aga ka sellel on tagajärjed.

Motivatsioonikriis ja osaluste jagamine

Ettevõtte alustamiseks või päästmiseks on rahalise panuse eest antud osalusi, mistõttu suur enamus ettevõttest ei kuulu enam asutajale, aga tööd teeb üksinda -motivatsioonikriis.

Motivatsioonikriis on üldse väga sage põhjus, miks ettevõte seisab paigal. Enam pole alles seda tuhinat ja “kõik on võimalik” tunnet, sest “päris elu” mured on selle tunde kusagile ära kaotanud. Enam ei nähta suurt pilti, visiooni – on ainult igapäevased tegevused, mis on vaja ära teha, et ettevõte säiliks. 

Ettevõtte maine

Räägin kogu aeg, et ettevõtte töötajad on kõndivad turunduskanalid.

Kui mõni töötaja lahkub keerulise olukorra tagajärjel ja räägib sellest linnapeal, siis ta kujundab tegelikult sinu ettevõtte mainet.

Kas rääkida oma pool või vaikida?

Ettevõttest on kujunenud klientide silmis ekslikult bränd, mis pole aga ettevõtte asutaja nägemus. Kliendid arvavad, et oled üks asi, aga tegelikult sooviksid olla midagi muud. Bränd on läinud isevoolu teed.
Kuidas seda ringi keerata, rebrändida nii, et ettevõtte kuvand hakkaks astuma ühte sammu eesmärkidega?

Ja samas olen näinud ka selliseid situatsioone:

  • Juht on kinni selles, kuidas kunagi asjad olid, ega ole nõus uuendustega kaasa tulema, isegi kui see on ettevõttele vajalik.
  • Juht hoiab mingit teatud mainet, mistõttu on piinlik teha õigeid strateegilisi käike ettevõtte jaoks.
  • Plaan on juhi peas ja ta ei saa aru, kuidas meeskond sellest aru ei saa.
  • Ettevõtte plaanid/suunad muutuvad kiiremini, kui meeskond järgi jõuab.
  • Juht ei kuula enda meeskonna või kõrvaltvaatajate ausat tagasisidet/soovitusi või parendusettepanekuid, sest „teab ise paremini”. Samas midagi ei ole hästi ja abi oleks väga vaja.
  • Olemasolev meeskond pole pädev või ei tee koostööd, aga juht ei taha tunnistada või ignoreerib tõele otsa vaatamist.
  • Fookus on täiesti vales kohas:

Kui probleem on klientide puudus või madal käive/kasum, siis võib selle taga olla palju põhjuseid:

– klient ei saa aru, mida sa pakud
– turundad vales kanalis, vale sõnumiga või valedele inimestele
– koduleht on ebaselge
– müügimees pole pädev
– klienditeenindus on kehv

Aga keskendutakse hoopis sellele, kuidas toodet või teenust veel paremaks teha.
Või luuakse uusi asju juurde.

Või vastupidi: teenus vajab parandamist, aga selle asemel süüdistatakse turundust/müüki, et kliente pole. Kui tegelikult on puudujäägid hoopis kvaliteedis.

Miks ma mõtlesin endale nime “turundus- ja ettevõtlusterapeut”

Kõik need teemad on minu konsultatsioonidest läbi käinud, kuigi ma justkui peaksin arutama ainult üldist brändingut, turundust ja müüki. 

Kui seda kõike lugedes tundsid end ära, siis tea – sa ei ole üksi. 

Juhi/ettevõtja elu pole lihtne, ERITI kui talle järgneb meeskond ja vastutus.
Enne ei saa mõelda, kuidas ettevõte väljaspoolt ilusaks teha, kui see seest tegelikult ei toimi.

Enamik ettevõtjaid, kes minu juurde tulevad, ei vaja tegelikult „rohkem turundust”, vaid rahulikku ja ausat peeglit.
Kedagi, kes aitab näha, mis päriselt töötab, mis vajab korrastamist ja kuhu poole üldse liikuda.

Kõik need teemad on täiesti normaalsed.
Ja kõigil on olemas lahendus.

Aga lahendus ei tule kiirmeetoditest ega paarist sotsiaalmeedia postitusest – endiselt saab kõik alguse mõtteviisist, kuidas probleeme lahendama hakata. Seejärel, milliste tegude kaudu (juhtimine) need asjad korda saada ja lõpuks on väga lihtne kõike turunduse kaudu ka elama panna. 

Kui ettevõte on seest korras, hakkab turundus ka lõpuks tööle.
Mitte vastupidi.

Endiselt kirjutan alla oma valemile:

EDU = mõtteviis + juhtimine + turundus.

Tule konsultatsiooni – jagatud mure on pool muret!









Lisa kommentaar

Seotud postitused

(Re) Start sinu ärile!

Strateegia, turundus, mentaliteet!

Broneeri 20- minutiline TASUTA kõne

Kõige ausam blogi, mille olen oma klientidest kirjutanud: Mis tegelikult juhtub, kui ettevõtja tuleb „turundusnõu” küsima?
See veebisait kasutab teie kasutuskogemuse parandamiseks küpsiseid. Seda veebisaiti kasutades nõustute meie privaatsustingimustega.